Pikardia i jej „Wielka Siódemka”
![Pikardia i jej „Wielka Siódemka”](https://sekulada.com/WordPress3/wp-content/uploads/2023/09/sik_21.jpg)
Katedra w Soissons
Tak się składa, że i katedra św. Gerwazego i św. Protazego w Soissons (fr. Cathédrale Saint-Gervais-et-Saint-Protais de Soissons) należy do pierwszych świątyń biskupich w duchu gotyckim. Jej budowa jednak zaczęła się nietypowo, bo od wzniesienia nawy poprzecznej, która powstała już w ostatniej ćwierci XII wieku. Wczesnogotyckie ramię północne zakończono półokręgiem, podzielonym na cztery poziomy: arkady, galerię, tryforia i clerestoria. Ramię po przeciwległej stronie zaś przebudowano u schyłku XIII wieku, przemieniając je w jeden z najbardziej urzekających przykładów gotyku płomienistego. Jeszcze w XV wieku trwały tu prace nad wzniesieniem dwuwieżowego masywu zachodniego, zniweczone raz na zawsze przez najazd Burgundczyków. Był on jednak niczym w porównaniu do klęski, jaką przyniosła I wojna światowa.
Katedra w Coutances – Jak Matrioszka
![Pikardia i jej „Wielka Siódemka”](https://i0.wp.com/sekulada.com/WordPress3/wp-content/uploads/2023/09/sik_56.jpg?ssl=1)
![Południowe ramię transeptu katedry w Soissons (fr. Cathédrale Saint-Gervais-et-Saint-Protais de Soissons); Hauts-de-France, Francja.](https://i1.wp.com/sekulada.com/WordPress3/wp-content/uploads/2023/09/sik_55.jpg?ssl=1)
![Katedra w Soissons pw. św. Gerwazego i św. Protazego (fr. Cathédrale Saint-Gervais-et-Saint-Protais de Soissons); Hauts-de-France, Francja.](https://i2.wp.com/sekulada.com/WordPress3/wp-content/uploads/2023/09/sik_53.jpg?ssl=1)
![Pikardia i jej „Wielka Siódemka”](https://i2.wp.com/sekulada.com/WordPress3/wp-content/uploads/2023/09/sik_41.jpg?ssl=1)
Pod gradem bomb zniszczeniu uległy trzy pierwsze przęsła świątyni wraz z górnymi partiami reszty przęseł oraz wieża południowa. Co prawda, hugenoci i rewolucjoniści rozprawili się z jej oryginalnym wyposażeniem, więc już wówczas nie było wewnątrz szczególnie cennych artefaktów. Niemniej bezpowrotnie przepadła spora część średniowiecznych witraży. Te, które przetrwały zaś ulokowano w kaplicach chóru. Oprócz nich na uwagę zasługuje tu romańska figura Najświętszej Panienki z Dzieciątkiem, choć i tak pierwsze skrzypce gra tu monumentalna architektura i niezwykły transept. Swoją drogą, źródłem jego inspiracji była katedra w niedalekim Noyon…